Již ve 20. století se začaly po světě budovat řetězce různých restaurací, kaváren a barů. Česko se tomuto trendu samozřejmě nemohlo vyhnout. Jakožto srdce Evropy se Česku podařilo otevřít trh zahraničním firmám. Hned po revoluci v roce 1989 se tak mohl český občan najíst například v restauraci s rychlým občerstvením McDonald’s, ochutnat kávu ze sítě kaváren Starbucks nebo čerstvou bagetu ze Subway. Stejně tak se český občan může najíst i když bude cestovat po Evropě, případně po jiných státech, kde byli tyto podniky otevřeny. Je to ale dobře? Neztratí tím místní kuchyně svůj potenciál?
Světová globalizace tzv. franšíz
Tyto restaurace a kavárny, které můžete navštívit jak u nás, tak ve světě, jsou otevřeny jako tzv. franšízy. Majitel restaurace podá svoji restauraci a svoje know-how pro další podnikatele a ti mu potom odvádějí nějaké poplatky, zároveň ale mají svůj podnik ve své lokalitě a můžou tak vydělávat. Přesně proto se v Česku objevily slavné americké restaurace. Stejně tak si ale McDonald’s nebo KFC můžete otevřít i vy, stačí vybrat správnou lokalitu, kde budete vydělávat.
Na úkor místní kuchyně
Pokud budete cestovat například do Japonska určitě budete chtít ochutnat něco z místní vyhlášené kuchyně, pravé japonské sushi nebo jinou pochoutku. Bohužel ale jediné, co pravděpodobně budete schopni přečíst budou právě latinkou napsané nápisy západních restaurací. Proto si myslím, že i přes výhody jako jsou třeba bezplatná wifi nebo nabídka jídla známá i v Česku, byste měli tyto restaurace v zahraničí vynechat.
Česká kuchyně nezaostává
Dá se říct, že česká kuchyně samozřejmě nezaostává a pořád si tedy můžete pochutnat na pravé svíčkové, nebo vepřo knedlu zelu. I přes „vhozené klacky pod nohy“ se tedy české restaurace nenechali odradit. Naopak, je dobré, že hladový Čech může vybírat mezi různými druhy restaurací a kuchyní.